Inbjudan till årets kampanj ”Gör slut” – Unik fotoutställning på Kulturhuset!

Gör Slut 1

Årets kampanj för Stockholm Pride ”Gör slut!” tar sitt avstamp i att göra slut med fördomar och normer som förtrycker och håller tillbaka människor från att vara sig själva. Vi uppmanar dig att göra slut med det du behöver göra slut med. Bilderna föreställer HBTQ-personer i skiftande nakenhet. Kön, hudfärg och ålder skiftar – det de har gemensamt är att de själva definierar sig utanför rådande könsnormer och inte är professionella modeller. Under Pridefestivalen kommer den unika kampanjen att ställas ut på Kulturhuset i Stockholm.

Bilderna föreställer HBTQ-personer i skiftande nakenhet. Kön, hudfärg och ålder skiftar – det de har gemensamt är att de själva definierar sig utanför rådande könsnormer och inte är professionella modeller. De kommunicerar och manifesterar att göra slut på olika sätt. Bilderna är sårbara men samtidigt starka i att våga göra slut med normer, synen på kroppen och att kroppen definierar vem du är eller vilket kön du har. Det är dags att göra slut med det som begränsar och håller tillbaka den man är eller vill kunna vara. Vi gör slut med hat och fördomar för att göra plats för kärlek och allas rätt att vara den du vill.

För media kommer det att finnas tillfälle att fotografera kampanjen tillsammans med Stockholm Prides ordförande Sandra Ehne kl. 13:00 torsdagen den 30 juli.

Sandra Ehne kommer att ge en kort presentation av kampanjen och hur vi tänker kring årets tema. Bilderna kommer att hängas upp på plan 3 i Kulturhuset och finns tillgängliga fram till på söndag.

De bifogade bilderna är fria att använda. Ett antal fler bilder ingår i fotoutställningen på Kulturhuset och Pride House. Vi vill understryka att i övriga Kulturhuset råder fortsatt fotoförbud.

Presskontakt:

Stockholm Pride pressjour