Rekordstarkt Stockholm Pride

Efter flera år med skakig ekonomi är festivalen Stockholm Pride äntligen stabil efter två år med vinst i rad. Närmare 2,5 miljoner kronor plus blev det för 2015 års Stockholm Pride. Med 14 500 unika besökare, en rekordlång parad och ett fullsatt Pride House hela veckan. Nu laddar den ideella föreningen bakom festivalen om för 2016 års festival som äger rum den 25 till 31 juli och startar uppladdningen för det internationella evenemanget EuroPride 2018.

Det här är ett resultat över våra förväntningar som äntligen ger oss möjligheter att bredda festivalen och bli ännu proffsigare framöver, säger Christian Gerdes, festivalchef.

Vi har visat att vi kan leverera både publikrekord och hålla ordning på ekonomin, nu fortsätter arbetet med att skapa en ännu bättre festival tillsammans med fler aktörer i Stockholmsregionen, med siktet inställt på EuroPride 2018, säger Sandra Ehne, ordförande för föreningen Stockholm Pride.

2016 års festival kommer att genomföras under temat ”Vem bestämmer?”. Temat öppnar upp för diskussion och fest med utgångspunkt i frågor om vem som bestämmer över våra kroppar, vår stad, över samhället och politiken.

Kontaktuppgifter:

Sandra Ehne, avgående ordförande för Stockholm Pride
070-270 12 25, [email protected]

Evelina Kogsta, presschef för Stockholm Pride
073 930 17 88, [email protected]

Just nu kan du köpa biljetter till årets Stockholm Pride till ett förmånligare pris på vår hemsida http://www.stockholmpride.org/

Happy Pride!

Stockholm Pride Verksamhetsberättelse och Årsbokslut 2015 (PDF)