545 sålda biljetter under Stockholm Prides första dag

Stockholm Pride 2016 inleddes under måndagen i Pride House vid Sergels torg. 545 biljetter har sålts under dagen och besökare från runt om i landet var på plats.

Temat för årets Pridefestival är ”Vem bestämmer?” och nytt för i år är att föreningen Stockholm Pride håller en egen seminariesvit med fokus på temat. Måndagen bjöd på ett panelsamtal på temat ”Vem bestämmer i familjen?”. Samtalet mellan RFSUs fria relationsgrupp, Linnamottagningen, Stolta föräldrar och Femis modererades av Britta Davidsson, ledamot i styrelsen för Stockholm Pride. Diskussionen bjöd på både djup och bredd och ämnen som relationer, föräldraskap och partnerskap behandlades.

– Det känns väldigt roligt att föreningen Stockholm Pride för första gången lyfter årets tema genom att arrangera egna programpunkter, där vi lyfter diskussioner om vem som sätter ramarna för hur vi lever våra liv – inom familjen, i communityt och i samhället. Det är därför jätteroligt att se att vi har så många besökare redan vid det första evenemanget, säger Maria Jern, stf Housechef.

Ett annat välbesökt evenemang var RFSL:s utfrågning av företrädare för sex av riksdagspartiernas hbtq-nätverk. Där diskuterades vilken ställning nätverken har inom partierna och hur de arbetar för att påverka moderpartiernas politik.

Öppna Moderater Stockholm arrangerade i år ett seminarium som tog upp att ekonomisk tillväxt, respekt, och tolerans går hand i hand, en såkallad respektfull tillväxt. Deltagande var Niklas Wykman (M), Hanif Bali (M), Gustav Nilsonne, forskare i klinisk neurovetenskap, samt Alexandra Ivanov, ledarskribent för SvD, som moderator. En fråga som togs upp var om ett samhälle som präglas av tolerans, öppenhet och respekt åtföljs av ekonomisk tillväxt eller vise versa? Wykman anmärker att ”mer välutvecklade ekonomier främjar respekt, tolerans och tillväxt” samt att ”bygg tolerans med ekonomisk tillväxt” medan Bali poängterar problematiken bakom socialt utsatta områden med ”Om fattigdomen går i arv så känner människor ett utanförskap och har svårt att bryta det. Detta skapar intolerans och minskar den ekonomiska tillväxten.”

Under måndagen presenterades även årets invigningstalare, Siavosh Derakhti . Han är grundare av del ideella organisationen UMFA (Unga mot Antisemitism och Främlingsfientlighet) och har uppmärksammats för sitt arbete mot rasism och antisemitism. Siavosh deltar i Stockholm Prides panelsamtal på tisdagen som har rubriken Vem bestämmer i samhället?.