Glittrande invigningsshow med tal av Aleksa Lundberg på Stockholm Prides tredje dag

Thomas Sekelius på invigningsgalan.
Foto: Olav Holten.

Under onsdagen genomfördes totalt 123 programpunkter: 47 i Pride House, 38 i Pride City, 20 i Pride Park, 5 på Pride Ung och 13 på Kinkykvarteret.

Pride Park har öppnat!

På onsdagen öppnade äntligen 2017 års Pride Park, med invigningstal av skådespelaren och debattören Aleksa Lundberg, tal av Stockholm Prides ordförande Haydar Adelson och med årets pridelåt One More In the Crowd på scen, framförd av artisten Thomas Sekelius. Under kvällen fortsatte den glittrande invigningsgalan under ledning av Admira Thuderpussy och bland annat årets regnbågssångerska Tina Lejionberg, Wallmans Night i samarbete med Wallmans och P3-guldnominerade Rein syntes på scenen.

Framtidsspaningar och heteronorm diskuterades i Pride House

I Pride House lyftes under onsdagen hur hbtq-politiken kommer utvecklas framöver, både på Stockholm Prides eget seminarium om vad som blir nästa steg för hbtq-communityt och på Vänsterpartiets seminarium om hbtq-politiken om 20 år. RFSL och Unionen genomförde ett samtal om heteronormen på arbetsplatser och det årliga snuskbingot gick av stapeln. Med 46 seminarier fanns en stor bredd av kultur, politik, scenkonst och seminarier.

Inom ramen för Pride City, Stockholm Prides plattform för alla de evenemang under Stockholm Pride som inte arrangeras i Pride Park eller Pride House, genomfördes under tisdagen 38 programpunkter. En queerkör kunde pridebesökarna avnjuta på Etnografiska museet och ett Friskis&Svettis-pass med pridetema skedde i Rålambshovsparken.

Presskontakt:
E-post: press@stockholmpride.org
Tfn: 010-2203410

Tina Leijonberg på Pride Parks invigningsgala.
Foto: Olav Holten
Abrak Ad Habra, performativt förläggande på Pride House.
Foto: Magnus Nordin