Redo för Stockholm Pride Parade 2017

Imorgon är det dags för årets Pride Parade – den 20:e i ordningen. Antal deltagare uppskattas bli runt 45 000 stycken med runt en halv miljon åskådare. Paraden är en glädjefylld och färgglad manifestation för allas rätt att vara sig själva och älska dem de älskar.

Enligt tradition inleder ”Dykes on Bikes” som första ekipage, men för att uppmärksamma den senaste månadens händelser runt om i världen har festivalen valt att lyfta upp ”Marching For Those Who Can’t” som andra ekipage.

Stockholm Prides ordförande Haydar Adelson, förklarar valet av Marching For Those Who Can’t:s plats i paraden:

–  I dagens politiska läge där HBTQ-personer förföljs och attackeras runt om i hela världen är det särskilt viktigt att komma ihåg hur priviligierade vi är som kan genomföra vår parad med så mycket stöd från stockholmarna, vi vill därför särskilt lyfta upp de som inte har samma möjligheter och ger Marching for Those Who Can’t den plats i tåget som vanligtvis varit styrelsens.

I år startar Paraden precis som förra året vid Kungsholmstorg och avslutas vid Pride Park på Östermalms IP. Under den 4,3 km långa sträckan passerar vi bland annat Vasagatan och Kungsgatan.  Som nykomlingar i årets parad välkomnas bland andra Fuckförbundet, Förskolan Taffelberget och Stockholm Berserkers Rugby FC.

Stockholm Prides ordförande Haydar Adelson ser särskilt fram emot årets parad:

– Paraden är årets höjdpunkt för många och vi ser fram emot lördagen där vi går igenom Stockholm och känner samhörighet och stolthet över vilka vi är och vad vi åstadkommer tillsammans.

Paraden avgår från Kungsholmstorg klockan 13.00. Mer information och paradordning finns på vår hemsida: www.stockholmpride.org

Kontakt:
E-post: press@stockholmpride.org