Vi måste kämpa tillsammans, vi är inte framme ännu!

Foto: Olav Holten

Idag invigdes Pride Park med tal av ordförande Haydar Adelson och skådespelaren, debattören och hbtq-aktivisten Aleksa Lundberg.

Budskapet som fanns i de båda talen var att vi har kommit en bit på vägen, men vi är långt ifrån framme.  Vi är redo att ta nästa steg i kampen för våra rättigheter.

Haydar Adelson som i år är nybliven ordförande sa bland annat:

”Jag kom ut förra sommaren, så jag är ganska ny i det här sammanhanget. Det finns ett fint citat av poeten Maya Angelou, där hon säger, I COME AS ONE, BUT I STAND AS 10,000!

Jag är väl medveten om alla de som gick före mig, alla de som gick i bräschen, alla de som lade grunden för dem rättigheter vi har idag och som har möjliggjort att en homosexuell muslim kille, född i Iran, kan stå på den här scenen.” sa Stockholm Prides ordförande Haydar Adelson i sitt invigningstal.

Vid avslutningen av Haydars tal visades bilder och filmer från hur HBTQ-personer runt om i världens rättigheter förtrycks, begränsas och går bakåt.

Prideparaden i Istanbul som besköts av gummikulor, Trump som begränsar transpersoners rättigheter och mördade hbtq-personer i Tjetjenien och Iran.

”Ilsken aktivism och långsiktigt påverkansarbete klarar sig inte utan varandra. Tillsammans ska vi stärka solidariteten i vårt community”, sa Aleksa Lundberg i sitt invigningstal och avslutar med att ropa HAPPY PRIDE och få svar från hela publikhavet.

Imorgon öppnar Pride House klockan 12.00. Pride Park öppnar klockan 14.00. Opera-sing-along med Richard Söderberg startar 18.00 och den klassiska schlagerkvällen startar klockan 20.00.

Hela programmet hittar du på vår hemsida: www.stockholmpride.org

Kontakt:
E-post: press@stockholmpride.org