Stockholm Pride ska vara tryggt för alla

Med anledning av den artikel som publicerats i DN den 20 december 2017 vill styrelsen förtydliga hur vi ser på det inträffade, och hur vi arbetar med att säkerställa en trygg verksamhet för alla volontärer, besökare och samarbetspartners.

Vi ser givetvis mycket allvarligt på de uppgifter som framkommit. Stockholm Pride finns till som plattform för alla hbtq-personer och våra vänner som vill mötas, stärkas och fortsätta kampen för alla människors lika rättigheter. Det innebär att vi har ett extra stort ansvar för att vår förening är trygg och inkluderande för alla. Vi ska föregå med gott exempel och alltid vara tydliga i våra värderingar.

Med det sagt vet vi fortfarande inte vad som har skett. En ledande person i vår organisation har anklagats, och senare polisanmälts, för att ha köpt sex av minderårig. En polisiär utredning pågår därför just nu. Personen i fråga förnekar att hen ska ha betalat för sex och har anmält den anklagande personen för förtal. Ord står alltså mot ord, det vi kan göra är att vara tydliga med att vi inte accepterar det som påstås ha skett.

Stockholm Prides styrelse har därför, i samband med anklagelserna, valt att avsluta samarbetet med personen i fråga. Hens avtal går ut vid årsskiftet och kommer inte att förlängas. Perioden fram till dess skulle ägnas åt överlämning till de personer som nu gemensamt tar över hens ansvarsområden. Igår den 20 december valde dock personen i fråga att själv avbryta sitt avtal och lämna Stockholm Pride omgående.

Samtidigt fortsätter arbetet med att säkerställa att alla volontärer, besökare och samarbetspartners känner sig trygga på vår gemensamma plattform och i arbetet med att genomföra EuroPride nästa sommar.

Vi är en helt ideell förening som gör det här tillsammans för 20:e året i rad. Det viktigaste för oss är att alla mår bra och litar på varandra i organisationen.

Som ett första steg på vägen inleder vi 2018 med ett medlemsmöte och en informationsträff för de som vill fortsätta samtalet om hur vi kan bli en trygg och tillgänglig verksamhet för alla. Vi kommer samtidigt se över våra policydokument samt rutiner för hur vi rekryterar och fortbildar alla som är engagerade i föreningen Stockholm Pride.

Styrelsen för Stockholm Pride, torsdag den 21 december 2017