Pressinformation

Stockholm Pride

Stockholm Pride är Nordens största Pridefestival sedan 1998 och arbetar för att synliggöra hbtq-frågor och skapa en frizon för homosexuella, bisexuella, trans och queerpersoner och de könsuttryck som finns inom hbtq-rörelsen.

Föreningen Stockholm Pride är en ideell organisation, där allt arbete med festivalen sker på volontär basis. Föreningens syfte är att årligen arrangera festivalen Stockholm Pride.

Festivalen består av i huvudsak 4 verksamhetsområden.

Pride City

Denna verksamhet har som mål att förvandla hela Stockholm Stad till en Pridefestival. Vi uppmuntrar och marknadsför alla de event och aktiviteter med hbtq-fokus som arrangeras av olika aktörer i staden.

Vi arbetar aktivt med att få så många som möjligt att flagga med regnbågsflaggan eller använda regnbågsfärgerna i sina budskap, produkter eller varumärken.

Många smygstartar med detta redan någon vecka innan festivalen och det är inte ovanligt att aktiviteter arrangeras in på veckan efter festivalen.

Under Pride City ligger också en av årets nyheter – Stockholm Pride-dagen på Gröna Lund den 6 augusti.

Pride House

Vår politiska, debatterande och kulturella arena, anordnas inomhus och på senare år traditionellt på Stadsteatern Kulturhuset vid Sergels torg.

Pride House håller öppet i 5 dagar från måndag till fredag, och här genomförs närmare 200 programpunkter, föreläsningar, debatter, filmvisningar, teater och konstutställningar mm.

Pride House får cirka 10 000 besök under festivalveckan.

Pride Park

Festivalområde på Östermalms IP i 4 dagar från onsdag till lördag med underhållning och framträdanden av över 200 artister, med över 12 restauranger och barer samt cirka 70 utställare (kommersiella, politiska, förbund, organisationer).

Här finns även ett dedikerat Pride Ung område i anslutning till festivalområdet (drogfritt och gratis inträde). Inne i det huvudsakliga festivalområdet finns även Kinkykvarteret för en mer vuxen publik (18 års gräns).

Festivalområdet får under veckan cirka 35 000 besök och uppåt 10 000 samtidiga besökare.

Onsdagen har blivit den folkliga inbjudande kvällen då området invigs och för att så många som möjligt ska kunna delta har första dagen extra lågt inträde (normalt endast 100 kr).

Pride Parade

Paraden tågar genom Stockholm Stad som vårt största event på lördagen under festivalen och är en glädjefylld och färgglad manifestation av kärlek och frihet, samt en demonstration för allas rätt att älska den man vill.

Den genomförs under demonstrationsrätten och alla får delta eller se på.

Paraden drar närmare 45 000 deltagare, 200 ekipage och fordon samt beskådas av närmare 450 000 människor på Stockholms gator och torg.

Till varje års festival utses även ett tema, en dogtag vilket är ett smycke eller en accessoar som ingår i festivalpasset, en artist och en låt för året samt en invigningstalare för den stora invigningen av parken. Vilka dessa har varit genom åren samt mer historisk information finns att läsa på vår Wikipedia sida:

Årets program

Årets programpunkter är nu släppta och allt som händer i våra verksamhetsområden och runt omkring på stan kan du hitta här:

press@stockholmpride.org

styrelse@stockholmpride.org