Volontär

Bli en del av Nordens största Pride-festival

I Stockholm Pride arbetar alla från styrelse till festivalledning och festivalvolontärer ideellt. Att arbeta som volontär är en fantastiskt rolig, intensiv, utvecklande och inkluderande upplevelse som får många att komma tillbaka år efter år. Tillsammans skapar vi en trygg plats för hbtq+-personer, sätter hbtq+-frågor på den politiska agendan och skapar Nordens största Pridefestival. Allt arbete är som sagt volontärt och obetalt, men oerhört lärorikt och betydelsefullt!

Hur mycket arbete det är

För att kunna utföra vårt arbete behöver vi alla möjliga kompetenser, och uppdragen är på olika lång tid. De flesta uppdragen utspelar sig under vecka 30-32 under 2023, men det finns även uppdrag som påbörjas redan i början av året. Under festivalveckan ser vi gärna att man arbetar fem pass, vilka är en halv dag långa inklusive pauser, mat och snacks. Det finns områden där längden och antalet pass man arbetar skiljer sig lite av olika anledningar.

Även om du varit med tidigare år behöver du anmäla intresse igen

Då Stockholm Pride har bytt system och hanterar personuppgifter bättre så behöver även de som redan varit volontärer tidigare anmäla intresse via länken igen. Vi vet att detta kan kännas lite onödigt, men vi lovar att det blir bättre i längden med de nya systemen! Om du har frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta oss.

Vill du vara med?

Låter det intressant att vara volontär? Vill du vara med nästa år? Anmäl ditt intresse via länken nedan. Har du funderingar eller bara veta lite mer? Då är du välkommen att maila till [email protected], så svarar vi på dina frågor.

Foto: Olav Holten

Volontär i Stockholm Pride

Varje år engagerar sig massor av människor i Stockholm Pride och utan alla dessa fantastiska volontärer skulle nordens största Pridefestival inte vara möjlig. Vi hoppas att du vill vara med oss nästa festival! Nedan kan du läsa om de områden som vi söker volontärer inom och vilka uppdrag som finns.

Of course it is possible to be a volunteer even if one does not speak Swedish. You can find more information on our English page.

Volontärer 2023