Stockholm Pride stöttar HBTQ-organisationer i Polen via Solidaritetsarmband

Foto Lanay Bedaque

Stockholm Pride säljer i år ett armband till stöd för prideorganisationer i länder där HBTQ-personers rättigheter är hotade. Anton Hysén, Mariette, Magnus Carlsson och Saga Becker är exempel på ambassadörer som ska hjälpa till att sprida budskapet om Solidaritetsarmbandet.

I måndags röstades Andrzej Duda och den nationalistiska regeringen återigen fram som ledare i Polen, vilket innebär fritt spelrum att fortsätta inskränka HBTQ-personers rättigheter. Det är tyvärr bara ett exempel på länder där utvecklingen går bakåt, Stockholm Prides Solidaritetsfond startades 2008 med syftet att stötta prideorganisationer i just sådana länder.

• Det är en skrämmande och snabb utveckling så nära som på andra sidan Östersjön, och vi vet att konservativa och högerextrema krafter runt om i världen inspireras av dessa ledare. Vunna fri- och rättigheter får aldrig tas för givna utan kräver aktivt arbete för att upprätthållas, vilket situationen i länder som Polen och Ungern visar.

Det är oerhört viktigt att stötta priderörelsens arbete i detta läge, säger Vix Herjeryd, ordförande Stockholm Pride

Under 2019 gav Solidaritetsfonden stöd till bl.a. Tbilisi Pride i Georgien, Sofia Pride i Bulgarien och genomförandet av Sarajevos allra första prideparad. I år kommer stödet bland annat gå till Ljubljana Pride i Slovenien och HBTQ-organisationer i Polen och Ungern. Armbandet kostar 50 kronor, 30 kronor går till Solidaritetsfonden och 15 kronor till föreningen Stockholm Prides fortsatta arbete att utveckla Skandinaviens största Pridefestival att vara ett föredöme för andra länder.

Ambassadörer som står bakom och vill hjälpa till att sprida information om armbandet är Anton Hysén, Mariette, Magnus Carlsson, Saga Becker, Peter Englund, Alex Falk och Daniel Mauricio.

• Det som är en självklar rättighet för mig är inte nödvändigtvis det för någon annan. Därför är det med stolthet jag bär Stockholm Prides solidaritetsarmband, säger Magnus Carlsson
  • 2020 är ett utmanade år även för Stockholm Pride, men det är en självklarhet att intensifiera det internationella arbetet och fortsätta uppmärksamma situationen för HBTQ-personer runt om i Europa och världen. Vi är otroligt glada för våra ambassadörer och återförsäljare av Solidaritetsarmbandet som gör det möjligt för oss att fortsätta vårt arbete. Tillsammans kan vi göra skillnad, säger Vix Herjeryd, ordförande Stockholm Pride

Armbandet finns att köpa på qx.se, stockholmpride.org, på restaurang Side Track, Urban Delis tre butiker samt Clarion Sign och Clarion Stockholm.

H. K. H. Kronprinsessan Victoria inleder Stockholm Prides digitala parad

Copyright Kungl. Hovstaterna, fotograf Erika Gerdemark

Det är en ära för Stockholm Pride att presentera H. K. H Kronprinsessan Victoria som inledningstalare av årets Stockholm Digital Pride Parade lördag den 1 augusti. Det är första gången någon från den svenska kungafamiljen deltar i ett sammanhang med Stockholm Pride.

”Det känns oerhört fint att Kronprinsessan vill inleda vår Digital Pride Parade och stå upp för HBTQ-personers rättigheter i en tid när vi tror att det behövs mer än någonsin. Vi är väldigt glada för det stödet som betyder mycket för oss i Sverige och för den signal det skickar till rörelsen internationellt” säger Vix Herjeryd, ordförande Stockholm Pride

Årets upplaga av Stockholm Pride ställs i år om till en digitalt streamad festival mellan 31 juli och 2 augusti. Paraden som är ett av årets största evenemang i Stockholm, och som de senaste åren lockat ca 50 000 deltagare och 500 000 i publiken, blir i år digital under namnet Stockholm Digital Pride Parade. Sändningen kommer att pågå mellan klockan 12.00-14.00 under ledning av skådespelaren och prideveteranen Robert Fux och den prisbelönta komikern Petrina Solange. Kronprinsessan Victoria startar den digitala manifestationen med ett inledningstal och sändningen kommer sedan att bestå av pride-hälsningar både från välkända HBTQ-profiler, artister och bidrag som communityt själva har skickat in.

”Vi har fått ihop ett fantastiskt program och det kommer att bli en både färgsprakande och  framförallt viktig manifestation. Vi hoppas att människor i hela Sverige deltar och visar stöd och pridekänsla även på avstånd” säger Gunn Lundemo, projektledare för Stockholm Pride Summer Stream.

Sändningen går att följa på www.stockholmpride.org och publiken uppmanas också att checka in på paradeventet på Facebook och lägga upp sitt eget Pridefirande under #taggaochflagga, all för känslan av gemenskap även om vi inte intar Stockholms gator just i år.

Stockholm Pride lanserar eventkalender året runt

Nu blir Stockholm Pride en plattform för HBTQ-aktörer att sprida sina evenemang året om, ett sätt att främja olika delar av communityt i hela Stockholm och även i förorten.

”Vi vill bidra till att Stockholm är en levande stad för HBTQ-personer och våra vänner året runt. HBTQ-frågor och mångfald av aktiviteter och mötesplatser är alltid aktuellt och vi är extra glada att i år öppna Pride City redan i juni och kunna tipsa och rapportera om allt som händer på stan hela sommaren. Vi hoppas att många aktörer tar tillfället i akt och förlänger Pridesäsongen tillsammans med oss på alla sätt som den rådande situationen tillåter – både fysiskt och virtuellt” säger Vix Herjeryd, ordförande Stockholm Pride

Verksamheten som heter Pride City är evenemang som pågår runt om i Stockholm och i förorterna som anordnas av andra delar av communityt , civilsamhället och näringslivet än just Stockholm Pride. Tanken är att använda Stockholm Prides plattform för att nå ut till fler och få kontakt med hela Stockholm och vid digitala evenemang även resten av Sverige.  Planerna på att utöka Pride City till en året runt verksamhet har funnits hos organisationen och Coronakrisen ger ett bra tillfälle att uppmärksamma och uppmuntra till fler mindre mötesplatser och digitala event. Tidigare år när Pride City koncentrerades till veckan för Stockholm Prides sommarfestival har det gått att besöka alltifrån poolparty, kaninhoppning och picknick till träningsevenemang och HBTQ-stadsvandring.

Från och med idag fredag 29 maj går det att anmäla programpunkter till Pride City på stockholmpride.org. Kalendariet med evenemang finns på samma hemsida från 1 juni och varje vecka kommer Stockholm Pride att tipsa om ett urval från programmet och aktivt besöka och rapportera från allt spännande som händer runt om i länet.

Magnus Carlsson gör årets Pride-låt

Foto Magnus Ragnvid

Årets låt för Stockholm Pride kommer från en hyllad och älskad artist inom HBTQ-communityt, i en tid av begränsad frihet sjunger Magnus Carlsson ”My Freedom” om känslan av frihet när du står upp för vem du är.

Jag blev oerhört glad när jag fick uppdraget att göra årets Pride-låt! ”My Freedom” kändes från första stund att den kunde vara perfekt till Stockholm Pride – och så fick det bli! 2003 gjorde jag och de andra i Alcazar låten ”Someday” och nu kände jag att det vore perfekt med ett nytt regnbågsanthem i eget namn. Jag ser extra fram emot att få vara med om detta årets Stockholm Pride som på många sätt blir ett unikt firande, berättar Magnus Carlsson, årets artist.

Året för Stockholm Pride kommer att se annorlunda ut 2020, och vi behöver nu mer än någonsin en låt att dansa till och hämta kraft ifrån. ”My Freedom” är skriven av teamet Anders Adelgren, Tobias Jonsson, Linus Wileryd och Dan Attlerud och innehåller flera överraskningar – bl.a. ger texten lite blinkningar till låtar i Magnus tidigare karriär – som ”Live Forever” och ”Not a Sinner Nor a Saint” för att nämna några. Och dessutom allsångspartier som sätter sig i huvudet och får oss att spontant sjunga med!

Låten släpps på Spotify och alla digitala plattformar den 6 juni. Magnus Carlsson kommer att framföra den både under Stockholm Pride Summer Stream och live på Stockholm Winter Pride.

Låten förmedlar den frihet, lättnad och glädje som jag kände när jag tog steget och kom ut. Och förhoppningsvis kan den vara ett stöd och en motivation för andra som befinner sig i samma situation därute. En speciell detalj är att Danne Attlerud som skrivit texten till ”My Freedom” även skrev den fantastiska texten till ”Se mig”, en låt som betytt oerhört mycket för mig – både som människa och artist, fortsätter Magnus Carlsson, årets artist.

Vi är mycket glada över att presentera årets låt och Magnus Carlsson som artist med den glädje och energi han kommer att förmedla. Ingen kommer kunna låta bli att dansa och sjunga med! Låten är lätt att relatera till, och genomsyras av den stolthet vi alla kan känna när vi tagit steg mot att stå upp för oss själva och leva som de vi är fullt ut, säger Vix Herjeryd, ordförande Stockholm Pride.

Under hösten kommer Magnus även att turnéra med sin hyllade jubileumsshow ”Från Barbados Till Gamla Stan” och även flytta in showen i en deluxe-variant på anrika Hamburger Börs i Stockholm, men först har vi alltså släpp av årets Pride-låt den 6 juni att se fram emot, och senare en musikvideo till ”My Freedom” med extra allt!

Stockholm Pride lanserar digital festival och nytt Winter Pride

Istället för traditionell sommarfestival så genomförs Stockholm Pride 2020 som flera olika evenemang för att fortsatt lyfta och stärka HBTQ-rättigheter i Sverige och i världen.

• Att vi alltid ska vara en plattform där vi lyfter aktuella hbtq-frågor ser vi som otroligt viktigt, framförallt i år. Stockholm Pride är givetvis som många andra negativt påverkade av pandemin, men vi tar tillfället i akt att samla krafter och kreativitet tillsammans med vårt community och våra partners. Tillsammans skapar vi energi, glädje och manifesteraför hbtq-personers rättigheter och förbättrade livsvillkor under nya spännande former, säger Vix Herjeryd, ordförande för Stockholm Pride.

Fredag 31 juli till söndag 2 augusti kommer Stockholm Pride genomföra en digital festival med livesändningar med seminarier, artister, ett digitalt parad-event, och nedslag från olika aktiviteter runt om i stan. Den nya digitala festivalen kommer gå under namnet Stockholm Pride Summer Stream och ersätter den ordinarie festivalen 2020.

Samtidigt uppmanar vi butiker, restauranger och Stockholm Stad att aktivera sig och inte minst flagga och smycka staden så mycket det går i regnbågens färger för att uppmärksamma vår pridevecka. Att ta del av den digitala festivalen kommer att vara kostnadsfritt och mer detaljerat program och aktiviteter presenteras närmare sommaren.

• Att ta ställning för alla människors lika värde är viktigare än någonsin i ett läge där människor inte haft möjlighet att träffa och stötta varandra, och många mötesplatser hållits stängda, säger Vix Herjeryd, ordförande för Stockholm Pride

Vi är också oerhört glada att presentera nyheten Stockholm Winter Pride. Det blir en 4-dagars fysisk festival från torsdag 26 till söndag 29 november med event både inomhus och ute på stan. Vi ser fram emot att lyfta all kreativitet hos våra community-aktörer och tillsammans skapa Stockholms nya vinterfestival.

• Vi har länge funderat på att lysa upp den mörka årstiden med ett vinter-event likt flera andra prideorganisationer i Norden och i år blir det äntligen verklighet, säger Vix Herjeryd, ordförande för Stockholm Pride

Årets Stockholm Pride-firande kommer dock kicka igång redan i juni med den internationella Pride Month. Den 27 juni är vi en del av Global Pride. Bara i Europa har över 300 pridefestivaler fått ställas in. Under ett globalt event går Pridefestivaler världen över nu samman i en enorm gemensam manifestation ledd av de internationella nätverken EPOA och InterPride.

Vi vill passa på att tacka vår Platinumpartner Nordic Choice Hotels som i en tid där många företag har det svårt, inte minst i hotellbranschen, står upp för sin tro på mänskliga rättigheter och fortsätter stötta oss för att göra vår verksamhet under 2020 möjlig.

Fakta om Stockholm Pride 2020:

• Stockholm Pride Summer Stream, en digital festival med seminarier, artister, ett digitalt parad-event, och nedslag från olika aktiviteter runt om i stan, genomförs fredag 31 juli till söndag 2 augusti
  • Stockholm Winter Pride, en festival med aktiviteter både inomhus och ute på stan, genomförs torsdag 26 november till söndag 29 november. Biljetterna kommer att kosta 200 kr i fullpris och 100 kr för reducerat pris.
  • Stockholm Pride 2021 genomförs som en ordinarie sommarfestival. För den som köpt biljett till Stockholm Pride 2020 är biljetten giltig för festivalen 2021, men vi erbjuder även flera återköpsalternativ. Information finns på vår hemsida.
  • Global Pride genomförs som ett internationellt event under 24h den 27 juni arrangerat av InterPride och EPOA. För mer information: www.globalpride2020.org

Stockholm Pride launching digital festival and new Winter Pride

Instead of the traditional summer festival, Stockholm Pride 2020 will be divided into several new events to continue highlighting LGBT-rights in Sweden and the world.

• To be a steady platform for LGBT-issues is more important then ever this year. As for many others, this pandemic has had a negative effect for Stockholm Pride but we take this opportunity to gather out strengths and creativity together with our community and our partners. We generate joy and manifest improved rights for members of the LGBT community together says Vix Herjeryd, chairperson of Stockholm Pride

Friday July 31 to Sunday august 2 Stockholm Pride will present a digital festival with live streamed seminars, performances, a digital parade event and broadcasts from several events around the city. This digital festival will be called Stockholm Pride Summer Stream and will replace the original festival this year.

At the same time during that week, we encourage stores, restaurants and the city of Stockholm to join in the festivities with flags and rainbows as much as possible to get that special Pride feeling. To experience the digital festival will be free of charge, a more detailed program and activities will be presented closer to the event.

• To take a stand for everybody’s equal rights is even more important now than ever when places to meet up and gatherings for support have been closed, Vix Herjeryd says.

We are also thrilled to announce the new Stockholm Winter Pride festival this fall. It will be a four-day festival taken place both indoors and on different locations outside in the city. We are looking forward to share the creativity from our community and to create this winter festival together.

• We’ve had thoughts about brightening up the darkest times of the year with a winter event, like several other pride organizations do, for many years and now it’s finally happening, says Vix Herjeryd.

This year’s celebration kicks off in June during Pride Month with a participation in Global Pride 2020. The digital manifestation is an initiative by the organizations InterPride and EPOA. Just in Europe over 300 festivals had to be cancelled this year, this is an alternative way to come together.

We also want to thank our Platinum Sponsor Nordic Choice Hotels. In these difficult times, especially for the hotel business, they have been standing up for human rights and kept supporting us, making it possible for us to execute these upcoming events in 2020.

Quick Facts Stockholm Pride 2020:

• Stockholm Pride Summer Stream, a digital festival with live streamed seminars, performances, a digital parade event and broadcasts from events around the city. Takes place friday July 31 through Sunday August 2
  • Stockholm Winter Pride, a four-day festival taken place both indoors and on different locations outside in the city. Takes place November 26 through Sunday November 29. Tickets are 200 SEK full price and 100 SEK reduced price.
  • Stockholm Pride 2021 will be a summer festival as usual. For those holding a ticket för 2020, this will be valid for 2021, we also offer diffrerent kinds of refunds. Information will be sent out by the ticket administration Tickster.
  • Global Pride is an international event during 24h on June 27 arranged by InterPride and EPOA. For more information visit : www.globalpride2020.org