Årets festival – tillbaka på Södermalm!

Vix Herjeryd, ordförande Stockholm Pride och Samuel Laulajainen, VD Södra Teatern

I sommar återvänder Stockholm Pride till Södermalm med en alternativ festival utefter restriktioner och förutsättningar. Med Pride Stage på Södra Teatern, Pride House på Clarion Stockholm och en digital hybrid-parad hoppas organisationen skapa gemenskap och känslan av en festival utspridd på fler platser än vanligt.

Efter förra årets digitala festival finns ett stort behov att återta mötesplatser för hbtq-communityt, för att diskutera aktuella frågor och för att känna samhörighet. Därför presenterar Stockholm Pride nu en festival som sprider ut sig på många olika platser, och som lättare kan anpassa sig och rätta publiken efter aktuella restriktioner. Med begränsat antal platser kommer därför stora delar av programmet att kunna upplevas både på plats och digitalt. Stockholm Pride bjuder in communityaktörer; restauranger, organisationer och andra verksamheter, till samarbete för att skapa festivalen tillsammans och ta plats under paraplyet Pride City, allt för att pridekänslan ska infinna sig i hela Stockholm.

Pride Stage på Södra teatern kommer att ha scenprogram på stora scenen som samtidigt kommer att streamas live utomhus på terassen. Den traditionella schlagerkvällen tar återigen plats på torsdagen, och lördagen ger en stor avslutningsgala. Schlagerkvällen kommer bl.a. bjuda på artister som Dotter och Tommy Körberg.

Pride House på Clarion Stockholm kommer också att välkomna publik om restriktionerna tillåter, men även där kommer programmet att filmas så att fler kan ta del av seminarier och samtal.

Pride Fair är nytt för i år, en regnbågsmarknad som kommer att erbjuda alltifrån hantverk, böcker och alla prideaccessoarer man kan tänkas behöva, med plats för utställare av olika slag. Här kommer även en mindre scen för exempelvis författarsamtal och akustiska liveakter att finnas.

Pride Parade i sin vanliga form är tyvärr inte möjlig att genomföra på ett säkert sätt då över 50 000 personer tågar på Stockholms gator. Istället sänds lördag eftermiddag en hybrid av en digital manifestation med fokus på det historiska perspektivet av Pride Parade, blandat med livereportage från vårt hbtq-community.

”Vi uppmanar alla att skapa sina egna parad-aktiviteter på det sätt som kommer vara möjligt, allt ifrån digitalt till kanske en queer-picknick utomhus. Paraden är en otroligt viktig manifestation och vi ser fram emot att göra nedslag hos allt från dansande dragqueens till aktivister med inspirerande tal”, säger Vix Herjeryd.

Pride Ung kommer i år säkerställa digitalt innehåll via Pride House för denna viktiga målgrupp – ungdomar 13-25 år. I den mån det är möjligt kommer också fysiska mötesplatser att skapas med spännande programinnehåll.

Festivalen pågår mellan 2-8 augusti. Festivalchef är Mia Modin. Ett begränsat antal biljetter kommer att säljas till både Pride Stage och Pride House. Mer information om årets tema, årets artist och dogtag kommer inom kort.

Kompletterande handlingar inför årsmötet

Informationen nedan har tidigare skickats ut på mejl till de anmälda medlemmar som har gett Stockholm Pride tillåtelse att skicka utskick.

Längst ned i detta inlägg finns en nedladdningsbar fil med alla handlingar inför årsmötet.

Eftersom det fortfarande tyvärr inte är möjligt för oss att ses så kommer årets årsmöte för Stockholm Pride att ske på Zoom. OBS! Samtliga deltagare ska anmäla sig via denna länk.

Continue reading ”Kompletterande handlingar inför årsmötet”

Stockholm Pride Meet&Jam

Den 27 februari bjuder Stockholm Pride in till en livestream med samtal och artister mellan 17.00-19.00 på vår youtube-kanal.

Samtal med gäster

REGNBÅGSBLOD
Vi får besök av Tobias Ström från Regnbågsblod. Blodbristen är stor i Sverige men många hindras från att hjälpa till på grund av föråldrade blodgivningsregler. Regnbågsblod kämpar för att alla som vill och kan ge blod på ett säkert sätt också ska få lov att göra det.

TRANS OCH IDROTT
Vix Herjeryd, ordförande Stockholm Pride,  intervjuar RFSL’s kommunikationschef som under två års tid varit en av projektledarna för ”Idrott för alla kroppar”. Vi får veta mer om resultatet av detta spännande arbete.
Efter intervjun hålls ett samtal med transidentifierade idrottare. Samtalet riktar sig till vårt community – idrottare, dig som vill börja träna, och aktivister. Det är dags att ta nästa steg för en transinkluderande idrott.

STOLTA FÖRÄLDRAR
Stolta föräldrar behövs kanske mer än någon i dessa tider när många mötesplatser är stängda. Mats och Malin besöker oss och berättar mer om deras arbete, ger sina bästa tips och delar med sig av erfarenheter från pandemin.

Fler gäster tillkommer i programmet och presenteras längre fram.

Live på scen
Kvällen bjuder på några av de bästa rösterna från vårt community:

Carl Emani
SYLVE
Mandy Rich
Julia Alfrida
Yolanda Bohm

Vi ses!

Kallelse årsmöte 2021

Hjärtligt välkommen på årsmöte för föreningen Stockholm Pride.
År 2020 blev ett ovanligt år för oss alla då vi fick ställa om vår sommarfestival till ett digitalt Summer Stream. Av samma anledning blir nu även vårt årsmöte i ett digitalt format.

Datum: Lördagen den 20 mars 2021
Tid: 13.00-17.00 (registrering från 13:00 – mötesstart kl. 14:00)
Plats: Digital lösning, mer information i kompletterande utskick.
OBS! Deltagare kommer att behöva dator/telefon/läsplatta med fungerande högtalare och mikrofon.

Här nedan hittar du hela kallelsen med mer information och viktiga datum inför årsmötet.

Årsmötet är för medlemmar i föreningen Stockholm Pride, passa på att bli medlem eller förnya ditt medlemskap här!