Pride Parade

Pride Parade i Stockholm är Skandinaviens största Prideparad med tiotusentals deltagare och en jättestor publik längs paradvägen. Det är en glädjefylld och färgglad manifestation av kärlek för mänskliga rättigheter och en demonstration för allas rätt att älska och vara den de vill. Årets tema är dessutom Fira mångfalden. Använd temat kreativt och fritt. Låt det genomsyra hela paraden 2023!

För att delta i paraden finns Ordningsregler för alla säkerhet. Stockholm Pride har också en värdegrund som vi följer.

Paradväg

Stockholm Pride Parade 2023 går av stapeln lördagen den 5 augusti klockan 13:00. Starten kommer att ligga på Norr Mälarstrand för att sedan slingra sig igenom hela vår vackra huvudstad den ca 4,5 km långa vägen till Östermalms IP. Paradvägen brukar ta ca 2 timmar att gå.

Stadshuset – Hantverkargatan – Stadshusbron – Tegelbacken – runt Rödbodtorget – Vasagatan – Kungsgatan – Sturegatan – Lidingövägen – Östermalms IP.

Paradvägen markerad i grönt.
Foto: Hampus Haara

Deltagande och anmälan

För gågrupper utgår ingen administrativ avgift. Vill du som enskild privatperson gå i paraden behöver man inte anmäla sig. Grupper och fordon som önskar delta i paraden behöver anmäla sig innan. Anmälan för Pride Parade sker via länken till formuläret nedan. För fordon kommer en administrativ avgift att faktureras till uppgiven fakturaadress, med omgående betalning.

• Fordon under 3.5 ton (personbil) kostar 2000 kr.
  • Fordon över 3,5 ton (lastbil, buss) kostar 5000 kr.

Sker anmälan till och med den 16/7 så är avgiften enligt ovan. Från och med den 17/7 och till sista anmälningsdag 21/7 är avgiften 5000 kr respektive 8000kr.

Kommersiella företag som deltar kommer behöva teckna ett partneravtal med Stockholm Pride. Avgift för företag är 100 000 kr. Läs mer om partnerskap eller kontakta vår marknadsgrupp på [email protected].

OBS: sista anmälningsdag fredag 21/7 kl. 23:45.

Kontakta [email protected] om du har frågor.

Vill du vara med?

Det finns flera olika sätt att engagera sig inom Stockholm Pride, både som individ och företag! Som individ kan du engagera dig som långtidsvolontär, och arbeta inom föreningen på olika sätt under hela året, eller som korttidsvolontär före, under och efter festivalen. Både privatpersoner, föreningar och företag kan också engagera sig som medlemmar i föreningen, för en kostnad per år. Företag kan dessutom engagera sig och stötta Stockholm Pride som partners på olika nivåer för olika summor. Läs mer om våra engagemangsformer, och hitta rätt form för dig, på vår engagemangs-sida!

Galleri