”Dancing on a rainbow” är årets låt för Stockholm Pride 2022

I sommar kommer Stockholm Pride äntligen tillbaka i fysisk form med den smältdegel av party, politik och kultur som färgar Stockholm i alla regnbågens färger den 1-7 augusti. Den låt som valts ut för att fira återgången är ”Dancing on a rainbow”, framförd av Johan Huumonen och skriven av Ole Ornered.

– Det är alltid kul att se det stora engagemanget i form av låtförslag som kommer in till oss. Det fanns gott om intressanta bidrag i år men vi känner att vi hittat rätt med valet av Johan Huumonen och ser fram mot att höra låten många gånger under Stockholm Pride, säger Fredrik Saweståhl, ordförande för Stockholm Pride.

Foto: Mathias Blom – The Happy Creative

Ole Ornered är en låtskrivare/textförfattare som varit verksam sedan mitten på 80-talet. Han är en före detta punkare som bland annat delat replokal med Ebba Grön. Det första större giget var när den egna trion LINJE 19 matchades mot gruppen Force (nu mer kända som Europe) i den första upplagan av Rock-SM 1980, då Force gick segrande ur den striden.

– Revanschen kommer förhoppningsvis med årets Pride-låt och jag hoppas att medlemmarna i Europe ofrivilligt kommer vissla melodin när dom står i duschen, säger Ole Ornered, halvt skämtsamt, halvt på allvar.

Johan Huumonen växte upp i södra Stockholm och förstod tidigt att sång, dans och skådespeleri skulle bli en central del av hans liv. Redan som sjuåring startade Johans resa när han fick en barnroll på Kungliga Operan. De senaste åren har Johan stått på de största showscenerna runtom i Norden. Han har underhållit med allt från sång och dans till skådespeleri och kan även stoltsera med åtskilliga publiksuccéer i ryggen.

– Som liten fick jag höra att det kunde vara farligt att sticka ut men jag ville få vara mig själv, självklart blev det en del glåpord men jag har stått stark i min tro att alla ska få vara sitt bästa jag och det är precis vad ”Dancing on a rainbow” handlar om för mig, säger Johan Huumonen.

Johan Huumonen menar att det är annorlundaskapet som gör dig unik och stark.

– I regnbågen har vi grundfärgerna men hela den fantastiska rörelsen har kommit så långt och är så mycket mer än olika fack, vi är alla en unik mix av färger. Bekänn din färg, förälska dig i den och låt ingen påverka dig negativt, avslutar Johan Huumonen.

Producent för Dancing on a rainbow är Ingemar Åberg, som har en lång meritlista när det gäller nationella och internationella samarbeten och han är upphovsman till ett stort antal projekt som spänner från kommersiell pop till klassiskt och filmmusik, bland de produktioner han varit involverad i återfinns bland annat Carolas låt ”När löven faller”.

Dancing on a rainbow finns tillgänglig att lyssna på Spotify, Apple Music, TikTok, Pandora, Amazon, Instagram, YouTube, Tidal, iHeartRadio samt Deezer från den 24/6.