Stockholm Pride stöttar HBTQ-organisationer i Polen via Solidaritetsarmband

Foto Lanay Bedaque

Stockholm Pride säljer i år ett armband till stöd för prideorganisationer i länder där HBTQ-personers rättigheter är hotade. Anton Hysén, Mariette, Magnus Carlsson och Saga Becker är exempel på ambassadörer som ska hjälpa till att sprida budskapet om Solidaritetsarmbandet.

I måndags röstades Andrzej Duda och den nationalistiska regeringen återigen fram som ledare i Polen, vilket innebär fritt spelrum att fortsätta inskränka HBTQ-personers rättigheter. Det är tyvärr bara ett exempel på länder där utvecklingen går bakåt, Stockholm Prides Solidaritetsfond startades 2008 med syftet att stötta prideorganisationer i just sådana länder.

• Det är en skrämmande och snabb utveckling så nära som på andra sidan Östersjön, och vi vet att konservativa och högerextrema krafter runt om i världen inspireras av dessa ledare. Vunna fri- och rättigheter får aldrig tas för givna utan kräver aktivt arbete för att upprätthållas, vilket situationen i länder som Polen och Ungern visar.

Det är oerhört viktigt att stötta priderörelsens arbete i detta läge, säger Vix Herjeryd, ordförande Stockholm Pride

Under 2019 gav Solidaritetsfonden stöd till bl.a. Tbilisi Pride i Georgien, Sofia Pride i Bulgarien och genomförandet av Sarajevos allra första prideparad. I år kommer stödet bland annat gå till Ljubljana Pride i Slovenien och HBTQ-organisationer i Polen och Ungern. Armbandet kostar 50 kronor, 30 kronor går till Solidaritetsfonden och 15 kronor till föreningen Stockholm Prides fortsatta arbete att utveckla Skandinaviens största Pridefestival att vara ett föredöme för andra länder.

Ambassadörer som står bakom och vill hjälpa till att sprida information om armbandet är Anton Hysén, Mariette, Magnus Carlsson, Saga Becker, Peter Englund, Alex Falk och Daniel Mauricio.

• Det som är en självklar rättighet för mig är inte nödvändigtvis det för någon annan. Därför är det med stolthet jag bär Stockholm Prides solidaritetsarmband, säger Magnus Carlsson
  • 2020 är ett utmanade år även för Stockholm Pride, men det är en självklarhet att intensifiera det internationella arbetet och fortsätta uppmärksamma situationen för HBTQ-personer runt om i Europa och världen. Vi är otroligt glada för våra ambassadörer och återförsäljare av Solidaritetsarmbandet som gör det möjligt för oss att fortsätta vårt arbete. Tillsammans kan vi göra skillnad, säger Vix Herjeryd, ordförande Stockholm Pride

Armbandet finns att köpa på qx.se, stockholmpride.org, på restaurang Side Track, Urban Delis tre butiker samt Clarion Sign och Clarion Stockholm.