Solidaritetsfonden stöttar Skopje Pride!

Stockholm Prides Solidaritetsfond finns för att stötta Pridefestivaler i länder där förutsättningarna är svåra, motståndet påtagligt och omgivningen fientlig. Solidaritetsfondens mål är att stärka Pride i andra länder, att utveckla kontakter mellan Pridearrangörer och att bidra till att fler Pridefestivaler arrangeras.

Solidaritetsfonden har beslutat att ge 40 000 kronor till Skopje Pride i Nordmakedonien.

– Skopje Pride har utsatts för motdemonstrationer i flera år från olika religiösa och konservativa grupper. Vi vill stödja deras möjlighet att skapa en trygg plats för fler. Nästan alla världens pridefestivaler bygger helt på obetalda volontärer. Vi ger pengar till Skopje för att de ska kunna stärka sina volonärer och bygga en starkare pridefestival som kan stå emot hot och hat, säger Victor Harju, ordförande Stockholm Prides Solidaritetsfond.

Skopje Pride är en ny Pridefestival som arrangeras i Nordmakedoniens huvudstad sedan 2019 och består av en prideparad och ett antal aktiviteter för att samla hbtq+-personer på trygga platser. Paraden har de år den genomförts möts av en del motdemonstrationer från olika religiösa grupper. Hbtq+- personer utsätts även för mycket fakenews, och särskilt finns en stark anti-transpropaganda som Skopje Pride arbetar för att motverka.

Sedan 2001 har Stockholm Pride och Solidaritetsfonden gett stöd till Pridearrangörer och Pridefestivaler i Europa. I år har Skopje Pride fått pengar för att bygga och utveckla sin Pride. Läs mer om vilka som fått stöd tidigare år på stockholmpride.org/solidaritetsfonden

Vill du vara med och stötta arbetet för att lyfta och stärka Pridefestivaler runt om i Europa? Öppna Swish-appen och scanna QR-koden, välj valfri summa att skänka. Tack för ditt stöd!

En bild som visar text, skärmbild, cirkel, Teckensnitt

Automatiskt genererad beskrivning